مصرف داروهای گیاهی

مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در کشورهای مختلف روز به روز در حال افزایش است و این به دلیل به اثبات رسیدن اثر بخشی بسیاری از این مواد در مجامع علمی و مقبولیت آن در اکثر جوامع است. در عصر حاضر نیز علی رغم پیشرفت های وسیع و فراگیر علمی و صنعتی، تمایل انسان برای استفاده بیشتر از امکانات طبیعی به شکل اصلی آن ها نه تنها کاهش نیافته بلکه در مواردی افزایش نیز نشان می دهد.

مصرف گیاهان دارویی از دیرباز در کشور متداول بوده و چه بسا بیماری های لاعلاج که با استفاده از داروهای گیاهی معالجه شده است. به همین دلیل لازم است اطلاعات علمی، اقتصادی و اجتماعی موجود در میان مردم جمع آوری و گیاهان مورد استفاده از لحاظ علمی شناسایی شوند.

Herbal-Medicines

داروهای گیاهی در قاره آسیا

آسیا بیشترین تراکم جمعیت را در میان قاره های جهان دارد و به علاوه 60 درصد جمعیت جهان در این قاره زندگی می کنند. این قاره یکی از بزرگترین مناطق دارای تنوع زیستی در جهان است و برخی از غنی ترین کشورها در منابع داروهای گیاهی و معطر در این قاره واقع شده است.

گرچه آسیا دارای گونه های گیاهی متنوعی می باشد، با این حال وجود غنای گونه ها عمدتا در مناطق استوایی و نمیه استوایی متمرکز گردیده است. شش مورد از 18 مرکز مهم تنوع زیستی جهان شامل شرق هیمالیا، رشته کوه های جنوب هندوستان، شمال بورنئو، شبه جزیره مالزی، سریلانکا و فیلیپین در قاره آسیا قرار دارند.

قاره آسیا دانش سنتی، تجریه طولانی مدت در طب سنتی و استعداد بالقوه برای توسعه اجتماعی – اقتصادی از داروهای گیاهی و معطر را در مراقبت های بهداشتی اولیه و همچنین تولید این نوع گیاهان در مقیاس صنعتی برخوردار می باشد. گیاهان دارویی و معطر اساس مراقبت های بهداشتی اولیه برای اکثریت جمعیت جوامع را تشکیل می دهند.

همچنین داروهای گیاهی منابع ارزشمند درآمدی برای جمعیت روستایی به شمار می آیند. تقریبا 90 درصد از گیاهانی که از جنگل ها جمع آوری می شوند تنها در کشورهای معدودی مانند چین، هند، اندونزی، نپال، تایلند، و ویتنام به صورت قیاس تجاری تولید و فراوری می شوند.

علیرغم پیشرفت در طب پزشکی از سوی کشورهای غربی، طب سنتی که منشاء گیاهی دارد به دلیل شرایط تاریخی و فرهنگی هنوز در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد. مدارکی مستندی از دانش سنتی به منظور توسعه اجتماعی و اقتصادی دارو های گیاهی در زمینه بهداشت و درمان این قاره در مقیاس صنعتی وجود دارد.

داروهای گیاهی، در دسترس و مقرون به صرفه بودن و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی منبع درمانی و مراقبت های بهداشتی بیش از هشتاد درصد از جوامع آسیایی را فراهم می کند. طب های آیورودای هند، جامو، سیدها، کامپو، تبت و سیستم های یونانی از جمله طب های مهم برای میلیون ها نفر در قاره آسیا هستند.

تجارت جهانی و ملی کشورها در جایگزین کردن محصولات دارویی شیمیایی با ترکیبات گیاهی، به سرعت در حال افزایش است. به دلیل اثرات سوء مواد شیمیایی در محصولات دارویی و آرایشی – بهداشتی، جایگزین کردن این مواد با ترکیبات گیاهی به سرعت در حال افزایش است.